email+36/20/933 1715 emailkapcsolat@erdosetikett.hu
Kezdje itt

Szimpatikus első benyomás, hiteles személyes márka, magával ragadó előadásmód, hatékony tárgyalási technika, vonzó megjelenés, diplomatikus kommunikáció. Néhány példa azokból a készségekből és képességekből, amelyeket a mai (cég)vezetők és a vállalkozók tudatosan törekednek elsajátítani.

Ugyanakkor ezek a készségek nem tudnak kibontakozni az üzleti etikett által biztosított mozgástér ismerete nélkül.

Valójában, bele sem gondolunk, hogy ezekben a képességben milyen meghatározó szerep jut a viselkedés- és öltözködéskultúrának, vagy ha úgy tetszik, az etikett szabályainak. Ezeknél a témáknál a viselkedés- és öltözködéskultúra, vagy mint részterület jelenik meg (személyesmárka-építés), vagy éppen fordítva, maga a téma gyökerezik az etikett egyik részterületében (asszertív kommunikáció).

Ki vitatná, hogy egy sikeres üzleti tárgyalásban fontos szerepe van a tudatos, ugyanakkor a másik fél számára megnyerő viselkedésnek. Ugyanakkor arról sem szabad elfeledkeznünk, hogy egyes tárgyalási (manipulációs) technikák, éppen a jó modorunkra alapozott csapdák.

Itthon és külföldön bevett szokás, hogy a multinacionális cégek üzleti etikett tréningekre, illetve előadásokra küldik a munkatársaikat. Az ok egyszerű: kutatások is igazolják, a rossz modornak „ára van”, ugyanakkor a „vásárlói élmény”, a „legendás szolgáltatás” versenyelőnyt jelet. (Így lehet az, hogy az USA-ban, egy olyan piacon, ahol a kávé fogyasztásnak nem is volt igazán kultúrája, a Starbucks kávézólánc nemcsak sikeres lett, de új piacot is teremtett. A kutatások szerint pedig, a sikerben meghatározó szerepe volt a munkatársak kedvességégének.)

Cégvezetőként, vállalkozóként érdemes tehát figyelmet fordítani a viselkedés- és öltözködéskultúra szabályainak elsajátítására és alkalmazására, több okból is:

A cégvezető a „cég arca”

Erre a tényre tekinthetünk áldásként, vagy átokként, hiszen a cégvezetővel megismerkedve óhatatlanul véleményt formálnak a cégről, a termékről (szolgáltatásról) is. Ez a vélemény (erről szól a személyesmárka-építés) tudatosan formálható. Az ebben rejlő erőt használta ki például Steve Jobs. Ki vitatná, hogy személyes imázsának komoly szerepe volt az Apple sikerében.

A cégvezető példakép a munkatársak egymással való viselkedésében
Egy kisvállalkozás esetében a „cégkultúra” valójában a „cégvezető kultúrája”. Amilyen viselkedést tanúsít, megenged, elnéz, vagy eltűr ezek az (olykor egyáltalán nem tudatos) döntései, alapvetően meghatározzák a munkatársak egymással szemben tanúsított magatartását is.

A cégvezető viselkedése a munkatársak ügyfelekkel való viselkedésében is tetten érhető
Ahogy Isadore Sharp a legendás szolgáltatást nyújtó Four Seasons Hotels and Resorts alapító elnöke fogalmaz: „Ahogyan a munkatársaiddal bánsz, azt várhatod, hogy ők is úgy bánnak a vendégekkel.”

Ma, amikor a közösségi portálokon futótűzként terjednek a hírek, egy kimagasló szolgáltatás, egy empátiával bíró problémamegoldás híre is gyorsan szárnyra kap. (Jó tudni, ez utóbbi olykor jobb „reklám”, mint a kifogástalan kiszolgálás! Jó döntés tehát, ahogy az etikett is diktálja, elegánsan elismerni a hibánkat és orvosolni a sérelmeket.)

Francise vállalkozások egyik pillére, az egységes arculat

A vállalkozások, ma már Magyarországon is, a fejlődés egyik lehetséges irányát franchise hálózat létrehozásában látják. A franchise hálózatok egyik jellemzője, az „egységes vásárlói élmény”. Így meghatározó szerephez juthatnak az egységes élmény biztosításában, a viselkedési és öltözködési kódexek is.

Érdemes-e hát ismerni az üzleti etikett szabályait?

Minden jel arra mutat, hogy igen. Kicsit leegyszerűsítve: Az üzlet pénzről és bizalomról szó. Bizalmat pedig elsősorban viselkedéssel lehet építeni, illetve rombolni. Azt azonban fontos szem előtt tartani, az üzleti viselkedés- és öltözködéskultúra mindig diszkrétebb, formálisabb, tapintatosabb, szertartásosabb, visszafogottabb, mint a hétköznapi viselkedéskultúra. Ahogy Michael Corleone mondja: „Ez nem személyes (…), ez szigorúan üzlet…”

A viselkedési és öltözködési szabályok rendszere is olyan, mint egy idegen nyelv. Lehet alapszinten ismerni, és lehet jártasságot szerezni a legkifinomultabb fordulatokban és megoldásokban. Nem nehéz ugyanakkor belátni, minél szélesebb és mélyebb ismeretanyaggal rendelkezünk, annál nagyobb az esélyünk, hogy bárkivel, bármilyen élethelyzetben megtaláljuk a hangot, feltaláljuk magunkat akkor, amikor mások elveszettek, kezelni tudjunk kényes helyzeteket, és sikerre vigyük céljainkat. Ahogy Adolf Knigge fogalmaz:  „érvényt szerzünk magunknak, anélkül, hogy másokat visszaszorítanánk; (…) hogy az emberek vérmérséklete, nézetei és hajlamaihoz alkalmazzuk magunkat anélkül, hogy ez őszinteségünk, egyenességünk rovására történnék...”

A cikk eredetileg megjelent:
VOSZ - vallalkozo.info oldalon

TIPP:

Próbára tenné az asztali etikett ismereteit? A viktoriánus kori kihívásért kattintson ide:

Etikett Klub Levelek

Ha szeretne finom eszközökkel nagy hatást gyakorolni másokra, csatlakozzon az Etikett Klub Levelek olvasóihoz. Külön levelek a Hölgyeknek és a Férfiaknak.

 

Lichtenegger Erdős Zsuzsanna
(dr. Erdős Zsuzsanna)

Üzleti és társasági etikett tanácsadó, tréner, coach
Szakmai szervezetek és folyóiratok üzleti etikett szakértője.
Magyarország első small talk könyve, a Hogyan beszélgessek ismeretlenekkel? című könyv szerzője.

Csaknem tíz éve segítek az ügyfeleimnek és tanítványaimnak a tréningeken és a coaching folyamatokban, hogyan  lehet fellépésük és megjelenésük kifinomult, egyéni, stílusos és elegáns. Hogyan tudják önazonosan, hatékonyan és diplomatikusan képviselni  álláspontjukat és értékrendjüket mások felé.
A "Modern Etikett", a "Small Talk" és a "Diplomatikus Kommunikáció" tréningek  mostanra már az éves tréningnaptár elhagyhatatlan részeivé váltak.

 

Ne maradjon le róla!
Magyarország első SMALL TALK könyve

Ha szeretné tudni, hogyan beszélgessen ismeretlenekkel? csak kattintson ide:
Már kapható a második kiadás!

.

MIÉRT ÉRDEMES ISMERNI AZ ÜZLETI ETIKETT SZABÁLYAIT?