email+36/20/933 1715 emailkapcsolat@erdosetikett.hu
Kezdje itt
Egy rosszul használt üzleti gesztus - a néven szólítás

Annak érdekében, hogy beszélgetőtársunk szimpátiáját elnyerjük, öntudatlanul is számos verbális és nonverbális eszközhöz nyúlunk.
A szociálpszichológia és más tudományágak képviselői rengeteget beazonosítottak közülük, melyeket ma már tárgyalástechnikai, kommunikációs, illetve értékesítési tréningeken is oktatnak.

A probléma abban van, míg egy-egy ösztönös gesztus csakugyan varázserővel bír, addig a betanult és nagyon gyakran tetten ért manipulációs célú alkalmazás, könnyen elfordíthatja tőlünk mások jóindulatát.

Az egyik ilyen gyakran és mégis ügyetlenül alkalmazott gesztus: a néven szólítás.

Az üzleti életben mindenki tudja, a néven szólításnak óriási ereje van.

Az erő abban rejlik, hogy valamennyiünk számára az egyik legkedvesebb hangsor a nevünk, és úgy érezzük, ha valaki megjegyzi a nevünket – és később azon is szólít – ezzel a szimpátiáját is kifejezi. S ha valakiről azt feltételezzük, hogy szimpatizál velünk, akaratlanul mi is szimpátiát kezdünk táplálni iránta.

Tárgyalási tapasztalatokkal a hátunk mögött azt is mindannyian tudjuk, egy beszélgetést, egy-egy kérdést, állítást sokkal személyesebbé tesz, ha a partnerünket megszólítva – nevét a mondanivalónkba szőve – fogalmazunk.

Mégis mi okozza a széles körben terjedő helytelen gyakorlatot?

Az angolszász nyelvterületről átvett technika automatikus alkalmazása és annak a ténynek a figyelmen kívül hagyása, hogy a magyar nyelv rendkívül változatos megoldásokat enged a megszólításra. (Ráadásul a különböző megszólítási módok más-más viszonyról árulkodnak, és más-más benyomást is keltenek.)

Barbara és Allan Pease például A testbeszéd enciklopédiája című könyvükben azt javasolják, hogy az ismeretség első 15 másodpercében mondjuk ki kétszer a másik fél nevét. Maga a javaslat egyáltalán nem ördögtől való, csak forráskritikával kell viszonyulni hozzá:

  • Ez a gondolat angol nyelvterületen – az Egyesült Államokban – született, ahol a névmáshasználat sokkal gyakoribb a nyelv szerkezete okán, és így a rengeteg „you”-t, érthetően, elegánsabb olykor a partner nevére cserélni.
  • A „15 másodperces szabály” nem azt jelenti, hogy ha nem éltünk ezzel a gesztussal 15 másodpercen belül, kiestünk a játékból. Mindössze annyit tesz, hogyha módunk van rá (mert a helyzet és a szövegkörnyezet erre lehetőséget ad), akkor mielőbb érdemes élni vele. Ám ennek a gesztusnak nemcsak a partner „elbűvölése” a célja, hanem az is, hogy a saját memóriánkba bevésődjön a partnerünk neve.
  • Ráadásul a Pease házaspár nem azt mondja, hogy a keresztnevén szólítsunk meg másokat. Hogyan is tennék, hiszen a keresztnéven szólítás az angolszász nyelvterületen a tegeződést jelenti – amihez felhatalmazás kell.

Hogyan alkalmazzuk hát okosan a néven szólítás eszközét itthon, akár 15 másodpercen belül?

Három egyszerű szabályt kell szem előtt tartanunk:

  • A megszólítás szempontjából elsődleges a kapcsolatunk természete, azaz milyen minőségben beszélgetünk (üzleti, szakmai, magánélet) a partnerünkkel. Ennek alapján dönthetünk, hogy a pozíciója alapján, a vezetéknevén (férfiak esetében) vagy a keresztnevén szólítjuk-e meg a másikat.
  • Vagyis tágabb értelemben „néven szólítás” az is, ha az adott helyzetbeli pozíciója alapján „professzor asszonynak” vagy „ügyvezető úrnak” nevezzük partnerünket, amikor – a bemutatkozást követően – egy beszélgetés elején megkérdezzük, hogy megkínálhatjuk-e egy kávéval. A „varázserő”, amely a tiszteletet sugalló megszólításunkban van, így is működésbe lép.
  • A megszólítást meghatározza az egymáshoz való viszonyunk is: a „rangsor”, illetve az ismeretség és a bizalmasság szintje. A megszólítás bizalmasabb módját (a pozíción való szólítás helyett például a keresztnéven történő szólítást) a kitüntetett személy jogosult kezdeményezni, és ő is csak akkor, ha a kapcsolat bizalmassági szintje ezt indokolja. Egyébként tolakodónak hat.
  • A partnerünket olyan néven szólíthatjuk csak, ahogyan bemutatkozott. A becéző formák önkényes használata tolakodónak vagy figyelmetlennek mutat, ami nem jó üzenet.

Sajnos, ki kell mondanunk azt is: a társasági képességekben való jártasság hiányát is mutathatja, illetve a magyar nyelvben való járatlanságra is utalhat, ha valaki téveszt a fenti kérdésekben, vagy feleslegesen, illetve a szükségesnél és indokoltnál többször tűzdeli a mondanivalójába a személyességre utaló névmásokat (ön, önök), illetve a megszólítást.

Vitathatatlan, a néven szólításnak varázsereje van, csak éppen úgy, mint a mesékben, ha rosszul mondják a varázsigét, baj lehet belőle.

S végül…

Igazán nagy hatást nem azzal érhetünk el, ha a bemutatkozás után közvetlenül ismételjük meg partnerünk nevét, hanem ha a mondandónkba szőve, amikor a személyes megszólításnak csakugyan jelentősége van, emlékszünk a másik nevére. Így üzenjük hitelesen: fontos számunkra partnerünk személye, odafigyelünk rá.

**********

Az írás a Piac és Profitban jelent meg.

Ha tetszett a bejegyzés érdemes feliratkoznia az Etikett Klub levelekre, ahol hetente olvashat érdekes és hasznos tippeket, amelyek hozzásegíthetik, hogy vonzó benyomást tudjon tenni és  jobban tudjon bánni másokkal. Csak kattintson ide: Etikett Klub Levelek

Ne maradjon le róla!

Magyarország első SMALL TALK könyve

Ha szeretné tudni, hogyan beszélgessen ismeretlenekkel? csak kattintson ide:
Már kapható a második kiadás!

.

Lichtenegger Erdős Zsuzsanna

Lichtenegger /dr. Erdős Zsuzsanna üzleti és társasági etikett tanácsadó, tréner, coach.  Szakmai szervezetek és folyóiratok üzleti etikett szakértője.

Rendszeresen tart etikett programokat cégek, szakmai szervezetek, intézmények számára, illetve főiskolákon és egyetemeken. Csaknem tíz éve segít ügyfeleinek a vonzó fellépés kialakításában: jóból, kiválóvá és egyedivé válni.

+36/20/933 1715       kapcsolat@erdosetikett.hu


Egy rosszul használt üzleti gesztus – a néven szólítás