Fizetek!
Biztosan Ön is volt tanúja, vagy részese étteremben a számla rendezése körüli ügyetlenkedésnek…
Még a távolabb ülők testbeszédéből is könnyen leolvasható, hogy az „Én fizetek!” „Nem, én fizetek!”, vagy éppen a „Mennyi borravalót is adjak?” az aktuális dilemma…
Lehet egyáltalán elegánsan fizetni kínos, nevetséges szituációk, ügyetlenkedések és bosszúságok nélkül?
Persze, ám ehhez érdemes szem előtt tartani ezt a három alapelvet:
Előre tisztázzák, ki fizet… ha többen vannak, akkor azt, hogy milyen módon rendezik a számlát
- Az üzleti életben, a meghívó fizet.
- Ha baráttal, barátokkal tér be valahová, már több választási lehetőségük van:
- Eldönthetik, hogy ki az aktuális „bálanya”; azaz a fizetés módja: „ma én, holnap te”;
- Ha nincs nagy eltérés abban, hogy kinek mennyit kellene fizetnie, dönthetnek úgy is, hogy egyenlő részletekben fizetik a számlát (hosszútávon kiegyenlítődik), és
- Rendezhetik a számlát „amerikai módra” – azaz „mindenki fizeti a saját fogyasztását”.
Amit a közös számlafizetés esetén nem szabad szem elől téveszteni, hogy soha, senkit sem szabad arra kárhoztatni, hogy akarata ellenére legyen „nagyvonalú”.
Fizessen mindig elegánsan, magától értetődő természetességgel
- Jó, ha előre eldönti, készpénzzel, vagy kártyával fizet (Üzleti ebéd esetén, ha számlát szeretne, akkor adja oda a névjegyét.)
- Szemkontaktussal, bólintással, apró kézjellel is jelezheti fizetési szándékát - minél kevésbé feltűnő, annál elegánsabb!
Soha ne feledkezzen meg a borravalóról
- A borravaló a „játék része”! Ha úgy dönt, hogy beül egy étterembe, vagy kávézóba (vagyis olyan helyre, ahol az asztalnál szolgálják ki), akkor ezzel elfogadta azt az íratlan szabályt is, hogy a vendéglátóhely munkatársait megilleti a borravaló! (Most tekintsünk el a szélsőséges esetektől…).
- A borravaló „felszolgálási díjként” lehet eleve a számlához hozzáadva, vagy „hozzá illik csapnia” az Ön által fizetendő összeghez. Mértéke? A klasszikus 10%, ami természetesen a kiszolgálás minőségének megfelelően emelkedhet…
Erdős Zsuzsanna
dr. Erdős Zsuzsanna üzleti és társasági etikett tanácsadó, tréner, coach. A Piac és Profit, valamint a VOSZ üzleti etikett szakértője.
Rendszeresen tart etikett programokat cégek, szakmai szervezetek, intézmények számára, illetve főiskolákon és egyetemeken. Nyolc éve segít ügyfeleinek "elbűvölővé", illetve "jóból, kiválóvá és egyedivé" válni.
+36/20/933 1715 kapcsolat@erdosetikett.hu