email+36/20/933 1715 emailkapcsolat@erdosetikett.hu
Kezdje itt

Fizetek!

Biztosan Ön is volt tanúja, vagy részese étteremben a számla rendezése körüli ügyetlenkedésnek…  

Még a távolabb ülők testbeszédéből is könnyen leolvasható, hogy az „Én fizetek!” „Nem, én fizetek!”, vagy éppen a „Mennyi borravalót is adjak?” az aktuális dilemma…

Lehet egyáltalán elegánsan fizetni kínos, nevetséges szituációk, ügyetlenkedések és bosszúságok nélkül?

Persze, ám ehhez érdemes szem előtt tartani ezt a három alapelvet:

Előre tisztázzák, ki fizet… ha többen vannak, akkor azt, hogy milyen módon rendezik a számlát
  1. Az üzleti életben,  a meghívó fizet.
  2. Ha baráttal, barátokkal tér be valahová, már több választási lehetőségük van:
    • Eldönthetik, hogy ki az aktuális „bálanya”; azaz a fizetés módja: „ma én, holnap te”;
    • Ha nincs nagy eltérés abban, hogy kinek mennyit kellene fizetnie, dönthetnek úgy is, hogy egyenlő részletekben fizetik a számlát (hosszútávon kiegyenlítődik), és
    • Rendezhetik a számlát „amerikai módra” – azaz „mindenki fizeti a saját fogyasztását”.

Amit a közös számlafizetés esetén nem szabad szem elől téveszteni, hogy soha, senkit sem szabad arra kárhoztatni, hogy akarata ellenére legyen „nagyvonalú”.

Fizessen mindig elegánsan, magától értetődő természetességgel
  1. Jó, ha előre eldönti, készpénzzel, vagy kártyával fizet (Üzleti ebéd esetén, ha számlát szeretne, akkor adja oda a névjegyét.)
  2. Szemkontaktussal, bólintással, apró kézjellel is jelezheti fizetési szándékát - minél kevésbé feltűnő, annál elegánsabb!
Soha ne feledkezzen meg a borravalóról
  1. A borravaló a „játék része”! Ha úgy dönt, hogy beül egy étterembe, vagy kávézóba (vagyis olyan helyre, ahol az asztalnál szolgálják ki), akkor ezzel elfogadta azt az íratlan szabályt is, hogy a vendéglátóhely munkatársait megilleti a borravaló! (Most tekintsünk el a szélsőséges esetektől…).
  2. A borravaló „felszolgálási díjként” lehet eleve a számlához hozzáadva, vagy „hozzá illik csapnia” az Ön által fizetendő összeghez. Mértéke? A klasszikus 10%, ami természetesen a kiszolgálás minőségének megfelelően emelkedhet…

Erdős Zsuzsanna

dr. Erdős Zsuzsanna - Etikett üzleti tanácsadó tréner coach

dr. Erdős Zsuzsanna üzleti és társasági etikett tanácsadó, tréner, coach.   A Piac és Profit, valamint a VOSZ üzleti etikett szakértője. 

Rendszeresen tart etikett programokat cégek, szakmai szervezetek, intézmények számára, illetve főiskolákon és egyetemeken.  Nyolc éve  segít ügyfeleinek "elbűvölővé", illetve "jóból, kiválóvá és egyedivé" válni.

+36/20/933 1715       kapcsolat@erdosetikett.hu

 


Fizetek!
Cimke: