email+36/20/933 1715 emailkapcsolat@erdosetikett.hu
Kezdje itt

Segítségkérés vagy kihasználás?

Legyen szó üzleti partnerről vagy kollégák közötti együttműködésről, ha segítségre szorulunk, gyakran zavarba ejtő segítséget is kérni. Ennek oka talán abban van, hogy attól tartunk, ha segítséget kérünk, azt sugalljuk, nem vagyunk elég hozzáértőek, illetve az is feszélyezhet bennünket, hogy tartunk a visszautasítástól. A valóság az, hogy egyik aggályunk sem megalapozott.

A jó hír, hogy az elutasítás lehetősége miatti elfogódottságunk sem nemzeti sajátosság. Kutatások azt igazolják, hogy például az Egyesült Államokban is éppen úgy tartanak az emberek az elutasítástól és gyakran alábecsülik (alábecsüljük) mások segítési hajlandóságának tényét, illetve annak mértékét, mintegy 20-25 százalékkal. 

Mindannyian ismerjük Nagy László sorait: „nekem a kérés nagy szégyen, adjon úgy is, ha nem kérem”…

A segítségkérés méregfoga tehát nem magában a szükségesség tényében van, inkább abban, hogy – talán a visszautasítástól való végig sem gondolt aggodalom miatti zavarunkban – nem a legmegfelelőbb módon fordulunk a másikhoz.

Mire figyeljünk?

Ismerjük el, hogy segítségre van szükségünk, és kérjünk. A vezető a még az utasításait is kérés formájában fogalmazza meg, ám ha valóban kéréséről van szó, akkor a „kérem”, „kérlek” varázsszavak kimondása megkerülhetetlen. A legnagyobb hiba, ha bagatellizáljunk a helyzetet! Ismerjük el, hogy segítségre van szükségünk, és ismerjük el, minden hízelgés nélkül, a másik hozzáértését.

A másik pontosan tudja, hogy szívességet szeretnénk és azt is, hogy milyen súlyú a kérésünk. Azzal azonban, hogy kérünk tőle, elismerjük a döntéshez való jogát (módjában és akaratában áll-e segíteni) és azt is, hogy a kérésünk teljesítésével gesztust tesz. Hiszen csakugyan azt is tesz, ha időt, energiát áldoz valamire, ami nem az ő feladata.

Indokoljuk meg a kérésünket

Egy szellemes kísérlet bebizonyította, fontos, hogy megindokoljuk a kérésünket, azonban nincs szükség arra, hogy mélyreható, tényfeltáró indokolással álljunk elő. Ugyanakkor, ha csakugyan együttműködőbb partnert szeretnénk, akkor érdemes röviden beavatni a segítségnyújtót, hogy milyen okból és miért is őt kérjük meg.

 

Óvakodjunk a manipulációtól

Az egyik legkomiszabb manipulációs módszer az „alacsony labda” módszere. Amikor valaki először egy csekély szívességet kér, s miután az áldozat igent mondott, az eredeti szívességhez kapcsolódva tovább „apróságokat” kér, „Ugye megérted?” álszent kérdésével. Lehet, hogy akkor és ott a tőrbecsalt az „adott szó” hamis látszatának engedve (hiszen nem a sok további szívességre, csak az elsőre tett ígéretet) segít, de nem szabad meglepődni, ha ez volt az utolsó alkalom is, amikor segített.

Ne éljünk vissza a pozíciónkkal

Csak azért, mert vezetők vagyunk, még nem ok arra, hogy más területek munkatársaitól a vezetőjük beleegyezése nélkül „segítséget” kérjünk. Mint ahogyan az sem elegáns gesztus egy vezetőtől, ha a személyes hatáskörébe tartozó feladatokat úgy delegálja, mintha magától értetődően természetes lenne, hogy nem az ő dolga.  Mindkét esetben az érintettek pontosan érzik, hogy itt valami nem stimmel. Hovatovább, a helyzettel való visszaélést jó esetben súlyos bárdolatlanságnak, rosszabb esetben vezetői hatalmaskodásnak tekintik.

Köszönjük meg

Kérés, bocsánatkérés, köszönet. Ferenc pápa erre a három pillérre hívja fel a figyelmet, ha egy kapcsolat (házasság) harmóniája a tét. Az üzleti, hivatali, szakmai életben sincs másként. Nemcsak kérnünk kell tudni, de megköszönni is. Őszintén, méltósággal, elismerve a másik segítségét és annak valódi jelentőségét, ám messze kerülve a hálálkodás teátrális, hamisan csengő gesztusait.

Ez az írás, a Piac és Profitban itt jelent meg.

Erdős Zsuzsanna

dr. Erdős Zsuzsanna - Etikett üzleti tanácsadó tréner coach

dr. Erdős Zsuzsanna üzleti és társasági etikett tanácsadó, tréner, coach.   A Piac és Profit, valamint a VOSZ üzleti etikett szakértője.

Rendszeresen tart etikett programokat cégek, szakmai szervezetek, intézmények számára, illetve főiskolákon és egyetemeken.  Nyolc éve  segít ügyfeleinek "elbűvölővé", illetve "jóból, kiválóvá és egyedivé" válni.

+36/20/933 1715       kapcsolat@erdosetikett.hu

Etikett Klub Hírlevél

Ha szívesen szakít időt arra, hogy hasznos és érdekes etikett tippeket, ötleteket, titkos szabályokat megismerjen, érdemes feliratkozni a hírlevélre

Tovább
Segítségkérés vagy kihasználás?
Cimke: